mandag den 12. marts 2012

Et italiensk tog der kan køre

Jeg har netop været på en lille ferie, hvilket er årsagen til, at der har været stille på kanalen et stykke tid.

I Italien havde jeg fornøjelsen af at køre med toget fra Rom til Bolzano/Bozen. Turen foregik med et Alstom-bygget "New Pendolino"-tog af typen ETR 600. Det kan køre på både 3000 V jævnspænding og på 25 kV 50 Hz vekselspænding (den schweiziske udgave kan desuden klare 15 kV 16 2/3 Hz). Se mere om togtypen på wikipedia.

På nybyggede baner køres der med 250 km/t, ved højeste hastighed går toget dog lidt uroligt i sporet. På ældre baner kører man med lavere hastighed, og takket være krængesystemet er kørslen meget rolig.

Interiøret bærer præg af en sædeafstand, der passer bedst til små sydeuropæere. Infosystemet er ret flyagtigt. Man kan fx se position og togets hastighed på skærmene i loftet. Cateringkonceptet består af en stor bardisk i en af vognene kombineret med trillebar. Udvalget af mad virker gennemtænkt, og der er lagt vægt på italienske specialiteter fx sandwich med salami og lokal rødvin til en rimelig pris.

ETR 600 kunne efter denne rejseoplevelse virke som et fornuftigt bud på et nyt tog til Danmark, hvor man kunne køre rigtig stærkt på eksempelvis den nye København-Ringsted bane og udnytte krængeegenskaberne på kurverige strækninger som eksempelvis på Vestfyn. Indretningen kunne så tilpasses danske forhold med lidt mere komfortable sæder med lidt større siddemodul end i Italien.

Mange hilsner
Thomas

Ingen kommentarer:

Send en kommentar