tirsdag den 28. februar 2012

Penge til kollektiv trafik er i vidt omfang varm luft

I forbindelse med slagtningen af betalingsringen fortalte regeringen, at man ville skaffe en milliard om året til kollektiv trafik, og at finansieringen skulle ske ved at ændre reglerne for registreringsafgift af leasingbiler.

Registreringsafgiften blev ændret ved, at skatteministeren fremsatte lovforslag herom i dag. Staten begynder altså at hente penge hjem i morgen, onsdag 29.02.2012. Imidlertid har regeringen i dag gjort det klart, at de penge, der kommer ind i løbet af 2012, ikke skal gå til den kollektive trafik. De ryger lige i statskassen. Og hvis ændringen af reglerne om registreringsafgift på sigt kommer til at give mere end en milliard kroner om året, vil denne merindtægt ikke blive tilbageført til trafikinvesteringer, men også bare tilgå statskassen. Se mere her.

Hændelsesforløbet viser efter min mening klart, at den siddende regering reelt ikke ønsker noget godt for hverken den kollektive eller den individuelle trafik. Pengene forsvinder ud i den store malstrøm, og det er synd for både de pendlere, der står op i toget mellem Roskilde og København og de pendlere, der sidder fast på Hillerødmotorvejens forlængelse. Statens finanser skal hænge sammen, men det er ikke rimeligt at opkræve endnu større afgifter på anskaffelse af biler uden at føre disse penge tilbage til trafikinvesteringer. Den danske bilpark er i forvejen miljømæssigt og sikkerhedsmæssigt forældet på grund af afgiftssystemet.

Mange hilsner
Thomas

Opdatering 12.03.2012: De penge, der kommer ind ved ændringerne af registreringsafgiften allerede i 2012, skal faktisk gå til kollektiv trafik efter forlig indgået 1. marts. Læs evt. hele teksten her. Teksten er i øvrigt en rigtig gang politisk skriveri stort set uden konkret indhold.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar