mandag den 27. februar 2012

Det kan altså godt lade sig gøre

Se godt på dette billede. Det viser et tog, der kører samtidig med, at der bliver bygget dobbeltspor!

Billedet er taget i sommeren 1995, hvor dele af den sønderjyske hovedbane blev udbygget til dobbeltspor for at gøre banen klar til, at DanLink-trafikken i 1997 blev omlagt fra Fugleflugtslinien til at køre via Padborg.

At et sådant anlægsarbejde skulle påvirke den daglige drift nævneværdigt var dengang udelukkett. Men da Frederikssundsbanen få år senere skulle udbygges til dobbeltspor, var der sket et paradigmeskift inden for dansk jernbanebyggeri. Driften og infrastrukturen var nu skilt ad, og på Frederikssundsbanen betød anlægget af dobbeltspor mange månedslange afbrydelser af driften - noget, der så sent som midt i 1990'erne var utænkeligt.

Så da det blev besluttet at bygge dobbeltspor fra Vamdrup til Vojens meddelte Banedanmark, at det ville få alvorlige konsekvenser for den daglige drift. Faktisk ville det i lange perioder blive helt umuligt at køre godstog gennem Danmark, og sønderjyderne måtte også vinke farvel til muligheden for at tage toget. Så voldsomme ville konsekvenserne blive, at Banedanmark decideret advarede imod at gennemføre en udbygning af Vamdrup-Vojens til dobbeltspor (se evt. her).

I virkeligheden viste det sig, at det alene var et spørgsmål om penge. For selvfølgelig kan man i dag bygge et dobbeltspor uden at afbryde driften, ligesom man kunne gøre det for 15 år siden. Men der er besparelser at hente ved eksempelvis kun at arbejde i dagtimerne.

Hvor mange penge drejer det sig så om? Her i februar 2012 blev der bevilget 55 mio. kr. ekstra til projektet, og så kunne det pludseligt godt lade sig gøre at bygge dobbeltspor i Sønderjylland uden at skabe alvorlige gener for togtrafikken (se evt. her).

Budgettet for anlægsarbejdet var i forvejen på 700 mio. kr. De 55 mio. kr. ekstra repræsenterer altså kun en merudgift på under 8%.

Jeg synes, at det er meget tankevækkende, at man for små 8% ekstra kan gennemføre store anlægsarbejder på banen, uden at månedlange lukninger er nødvendige. Hvis den typiske merudgift ikke er større, er det en løsning der bør overvejes ved alle større anlægsarbejder ved jernbanen. De lange standsninger af driften signalerer, at jernbanen ikke er noget, der er samfundsnødvendigt, og at man godt kan tillade sig at spilde passagerernes tid med indviklede buserstatninger. Er det virkelig en besparelse på 8% værd?

Mange hilsner
Thomas

Ingen kommentarer:

Send en kommentar