lørdag den 18. februar 2012

Farvel til Cimbers 737'ere

Den forløbne uge bød på nyheden om, at Cimber Sterling afvikler 737-operationerne allerede i år. To af de seks 737'ere vil blive leveret tilbage til ejerne (leasingselskaber) allerede i første halvår af 2012 (og OY-MRS får vistnok en fremtid i SAS), mens de tilbageværende fire fremover vil blive "administreret" af danske Jet Time. Jet Time skal så gennemføre Cimber Sterlings sommerprogram, og herefter håber Jet Time at kunne beholde i det mindste to af de fire Cimber Sterling-fly (se evt. mere her).

Som flyinteresseret bliver det lidt trist at sige farvel til Cimber Sterlings 737'ere. Den rød-hvide bemaling er mere klassisk end kreativ, men jeg synes, at den er flot.

Historien om Cimber Sterlings 737-operationer er en bekræftelse af den moderne managementfilosofi om, at man bør koncentrere sig om sin kerneforretning i stedet for at gabe over for meget. Cimber Sterlings 737'ere blev brugt i regional- og indenrigstrafikken, på længere udenrigsruter a la SAS' kerneforretning (fx til Sofia og Tel Aviv), i leisure-trafikken til Sydeuropa og endelig til charteroperationer. Som 737-operatør blev Cimber Sterling "a jack of all trades, but a master of none" - og i den benhårde konkurrence endte man med at tabe på alle felter. Nu er Cimber Sterling ved at finde tilbage til rødderne som regionalselskab, men med store ambitioner om at kunne konkurrere fx mellem København og Stockholm. Det bliver spændende at se, hvordan det går.

Jet Time har derimod slået sig fast som et selskab, der holder sig til kerneforretningen - og med stor succes. Jet Time er således en ren charteroperatør, og med flyene fra Cimber Sterling får man mulighed for at modernisere flåden (Jet Time har adskillige 737-300 - såkaldte "classics" af anden generation 737 - mens Cimber Sterling-flyene er 737-700 - såkaldte "Next Generation" fra tredje generation 737).

Stort tillykke til Jet Time - men også lidt vemodigt at sige farvel til de rød-hvide Cimber Sterling 737'ere.

Mange hilsner
Thomas

Ingen kommentarer:

Send en kommentar