lørdag den 25. februar 2012

Fra skuffens gemmer: Caronia i København 1965

Under overskriften "Fra skuffens gemmer" vil jeg fra tid til anden vise lidt gamle fotos fra mine samlinger. Vi begynder med et billede af "Caronia" i København i 1965. Fotograf ukendt.

"Caronia" blev afleveret til Cunard Line i 1948, og skibet var bemærkelsesværdigt på i hvert fald to måder: Dels var "Caronia" udstyret med verdens største skibsskorsten, og dels var de ellers noget konservative briter i Cunard Line kommet i festhumør, så skibet var malet lysegrønt!

Men skibet skulle også vise vejen for Cunard Lines fremtid, for "Caronia" var først og fremmest et krydstogtskib, der kun sjældent blev anvendt i rutefarten på Nordatlanten. Passagererne var især stenrige briter, der gerne tog på længere ture med "Caronia". En enkelt ældre lady formåede endog at være passager om bord i næsten 15 år. Hendes samlede billetpris var omkring 4 mio. dollar.

"Caronia" begyndte normalt året med et tremåneders krydstogt Jorden rundt, om foråret var "Caronia" i Middelhavet, om sommeren gik turen til Nordeuropa og Skandinavien, og om efteråret var skibet tilbage i Middelhavsområdet. Fra tid til anden blev der også tid til lidt afløsersejlads på Atlanten eller korte krydstogter til Vestindien.

I 1965, hvor billedet ovenfor blev taget, var "Caronia" et 17 år gammelt skib, men karrieren hos Cunard Line lakkede allerede mod enden. Til trods for den friske lysegrønne kulør har "Caronia" nok allerede midt i 60'erne virket lidt gammeldags, og særlig økonomisk har "Caronia" heller ikke været i sammenligning med de  dedikerede krydstogtskibe, der efterhånden begyndte at dukke op. Så i 1968 blev "Caronia" solgt til et Panamarederi, der omdøbte skibet til "Caribia" med fortsat krydstogtsejlads for øje. Allerede i 1969 blev skibet imidlertid ramt af en maskinrumseksplosion, og "Caronia"/"Caribia" kom ikke i drift igen. Først i 1974 blev skibet solgt til skrotning, men det forliste på rejsen til ophugningsfirmaet i Taiwan. En lidt trist skæbne for et flot skib, men heldigvis findes "Queen Mary" jo stadig.

Mange hilsner
Thomas

Ingen kommentarer:

Send en kommentar