søndag den 19. februar 2012

Til Bangkok dengang og nu


I disse dage for 100 år siden stod motorskibet Selandia ud på sin første tur fra København til Fjernøsten. Der var tale om en enorm teknologisk landvinding, der ikke mindst var båret igennem af ØK's stifter, H.N. Andersens, motto om at "viljen til at ville avler evnen til at kunne". For ham var der ikke så meget der var umuligt; det var kun et spørgsmål om vilje at få løst tekniske og kommercielle problemer, og med Selandia  viste han, at det var muligt at nå langt på den måde. I løbet af få år udskiftede ØK hele sin flåde, så den kun kom til at bestå af moderne motorskibe. Og takket være viljen til altid at anvende topmoderne materiel var ØK et af de førende rederier i farten mellem Europa og Fjernøsten helt frem til omkring 1990, hvor man undlod at udskifte de gamle containerskibe fra 1970'erne med moderne tonnage - og så blev ØK sat ud af spillet hvad angik linjefart.

For 100 år siden varede turen til Bangkok med Selandia mange uger, og billetprisen var, hvad der svarer til flere hundrede tusinde kroner i dag. Nu kan man tage flyet fra Kastrup, turen varer et halvt døgns tid, og prisen er nogle tusinde kroner. Der er afgang to gange dagligt med rutefly, Thai flyver om eftermiddagen med en 747 og SAS flyver om aftenen med en A340.

Men måske bør man lige huske på historien om Selandia hos Thai og SAS. 747 og A340 er fine fly, men de er også godt på vej til at blive forældede, især hvad angår brændstoføkonomi. Og luftfarten har også folk, der tænker som H.N. Andersen - det handler om at bruge det mest moderne materiel og tænke så kreativt som muligt for at få et forspring i forhold til konkurrenterne. Og Norwegian med direktør Bjørn Kjos i spidsen tænker netop sådan. Med moderne 787'ere, der skal stationeres i Thailand, så man kan udnytte den billigere asiatiske arbejdskraft, skal rutetrafikken mellem Skandinavien og Thailand revolutioneres ligesom ØK gjorde det i 1912. Forskellen er indtil videre, at ØK's leverandør af motorskibe stort set leverede skibene til tiden, mens Norwegians leverandør af fly har temmelig vanskeligt ved at få tempo i færdiggørelsen af 787'ere. Men mon ikke det en dag lykkes for Norwegian at få deres nye kunststoffly? Så får SAS og Thai det vanskeligt - med mindre de går ind i kampen og får erstattet de fine, men uøkonomiske 747'ere og A340'ere med noget tidssvarende.

Og hvad nu, hvis man får lyst til at flytte til Thailand for at arbejde for Norwegian? Så bør man faktisk ringe til ØK - en væsentlig del af det gamle Kompagni er i dag flytteforretningen Santa Fe, der kan sørge for alt fra opholdstilladelse til en møbleret bolig. Så Jorden er ikke større, end den kan omspændes af tanken - få en ide til et sted, hvor du gerne vil bo, og så klarer ØK resten.

Mange hilsner
Thomas

Ingen kommentarer:

Send en kommentar