tirsdag den 14. februar 2012

Et vigtigt jubilæum

I disse dage er det netop 100 år siden, at verdens første oceangående motorskib, Selandia, afsluttede prøveturene og blev afleveret til ØK fra byggeværftet B&W.

Det er nok vanskeligt i dag at forestille sig, hvor banebrydende en begivenhed, der var tale om. Men takket være ØK's stædige insisteren på, at det måtte være muligt at bygge et motorskib kombineret med et miljø af dygtige ingeniører hos B&W og endelig ikke mindst en hårdtarbejdende maskinbesætning blev Selandia en succes fra starten.

Skibet blev søsat i november 1911, og de to hovedmaskiner kørte også første gang på prøveplan i slutningen af 1911. Skibet sejlede på jomfrutur i 1912, og selv om der var tekniske problemer undervejs, gik det stort set godt. Ingen havde prøvet at bygge omstyrbare dieselmotorer før - men det lykkedes alligevel i første forsøg, og en brugbar version var istalleret i skibet et par måneder efter første test på prøveplan. Og tilsyneladende kunne både klasse og skibstilsyn godkende det hele, selvom det aldrig var prøvet før. Nok værd at være imponeret over, hvis man tænker på eksempelvis IC4-projektet ...

Jubilæet markeres med både en bogudgivelse og en dokumentarfilm. Jeg har været ret involveret i bogens tilblivelse, og jeg kan kun sige, at der er noget at glæde sig til. Det er lykkedes at finde masser af nye, spændende informationer om Selandia frem - og også en hel del spændende billeder, eksempelvis det ovenfor, der er taget af maskinchef K.F. Holm under skibets første besøg i Bangkok.

Mange hilsner
Thomas

Ingen kommentarer:

Send en kommentar